تراژدی و نیاز به فلسفه (با تکیه بر نمایشنامۀ ادیپ شهریار سوفوکل)

تراژدی و نیاز به فلسفه (با تکیه بر نمایشنامۀ ادیپ شهریار سوفوکل)

توضیحات دوره

فلسفه و تراژدی: ریشه‌های مشترک و پرسش‌های همیشگی

فلسفه و تراژدی، دو فرزند دوقلوی تفکر یونان باستان

از نخستین گام‌های تفکر فلسفی در یونان باستان، پیوند عمیقی میان فلسفه و تراژدی برقرار بوده است. هر دو، زاده‌ی همان خاک حاصلخیز اندیشه و پرسشگری هستند و ریشه‌های مشترکی در مناسک مذهبی و اسطوره‌های یونانی دارند. فلسفه که خود را به عنوان وارث عقلانیت و منتقد اسطوره می‌دانست، همواره با سایه‌ی تراژدی همراه بوده است.

تراژدی: بازتابی از سرنوشت انسان

تراژدی، با ریشه در آیین‌های باستانی و روایت‌های حماسی، به صحنه‌ای برای نمایش تراژدی انسان بدل شد. قهرمانان تراژدی، با وجود شجاعت و بزرگی، در برابر قدرتی برتر و سرنوشتی اجتناب‌ناپذیر تسلیم می‌شوند. این روایت‌ها، پرسش‌های بنیادینی را درباره ماهیت انسان، آزادی، سرنوشت و معنای رنج مطرح می‌کردند که فلسفه نیز به آن‌ها می‌پرداخت.

ارسطو و کاتارسیس: پاکیزگی از طریق همدلی

ارسطو، فیلسوف بزرگ یونانی، در "بوطیقا" به تحلیل تراژدی می‌پردازد و هدف اصلی آن را ایجاد کاتارسیس یا تطهیر می‌داند. به اعتقاد ارسطو، تماشای تراژدی، با برانگیختن احساسات ترحم و ترس در تماشاگر، به پاکسازی روح و تخلیه هیجانات منفی کمک می‌کند. این ایده، نشان از آن دارد که فلسفه و هنر، به ویژه تراژدی، می‌توانند در بهبود وضعیت روحی و روانی انسان نقش داشته باشند.

شوپنهاور و تراژدی: آینه‌ای از رنج جهان

شوپنهاور، فیلسوف آلمانی، با نگاهی بدبینانه به جهان، تراژدی را بازتابی از رنج ذاتی وجود می‌داند. به نظر او، تمام زندگی انسانی، در نهایت به ناامیدی و مرگ ختم می‌شود و تراژدی تنها بیان هنری این واقعیت تلخ است. این دیدگاه، نشان از آن دارد که تراژدی می‌تواند به عنوان ابزاری برای فهم عمیق‌تر از رنج بشری مورد استفاده قرار گیرد.

نیچه و تراژدی: روح دیونوسی و زوال آن

نیچه، فیلسوف آلمانی، با ستایش از تراژدی یونانی، آن را تجلی روح دیونوسی می‌داند که نماد شور، شهوت و پذیرش زندگی در تمام ابعاد آن است. به نظر نیچه، با ظهور فلسفه سقراطی و تاکید بر عقلانیت، روح دیونوسی تضعیف شده و تراژدی نیز جای خود را به فلسفه اخلاق داده است. این دیدگاه، نشان از اهمیت تعادل میان عقل و احساس و ضرورت حفظ روحیه هنری در زندگی انسان دارد.

فلسفه و تراژدی: پرسش‌های همیشگی

پس از گذشت قرن‌ها، پرسش اصلی همچنان پابرجاست: فلسفه را با تراژدی چه کار؟ آیا تراژدی تنها یک سرگرمی است یا ابزاری برای شناخت عمیق‌تر از خود و جهان؟ آیا فلسفه می‌تواند به تحلیل و تفسیر تراژدی کمک کند یا خیر؟ این پرسش‌ها، نشان از آن دارند که پیوند میان فلسفه و تراژدی، پیوندی زنده و پویاست که همچنان ذهن فیلسوفان و هنرمندان را به خود مشغول می‌کند.

در نهایت، می‌توان گفت که فلسفه و تراژدی، هر دو به دنبال پاسخ به پرسش‌های بنیادی درباره انسان و جهان هستند. تراژدی، با زبانی هنری و احساسی، به این پرسش‌ها شکل می‌دهد و فلسفه، با زبانی منطقی و تحلیلی، به آن‌ها پاسخ می‌دهد. این دو، در کنار هم، می‌توانند به ما کمک کنند تا درک عمیق‌تری از خود و جهان پیدا کنیم.

مشاهده بیشتر

شرایط دوره

مدرس

قطب‌الدین صادقی
دکترا مطالعات هنرهای نمایشی
  • 1 دوره

قطب‌الدین صادقی، هنرمند پرکار ایرانی، متولد ۱۳۳۱ سنندج است. او در زمینه‌های مختلفی از جمله نمایش‌نامه‌نویسی، کارگردانی تئاتر، بازیگری سینما و تلویزیون، ترجمه و پژوهش فعالیت گسترده‌ای دارد. تحصیلات: صادقی پس از اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه تهران، تحصیلات تکمیلی خود را در رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه سوربن فرانسه به پایان رساند. فعالیت‌های آکادمیک: او سال‌ها در دانشگاه‌های مختلف ایران به تدریس پرداخته و مقالات پژوهشی متعددی در حوزه تئاتر منتشر کرده است. آثار: صادقی آثار متعددی از جمله نمایشنامه، فیلمنامه، ترجمه و کتاب‌های پژوهشی به رشته تحریر درآورده است. او همچنین کارگردان بسیاری از نمایش‌ها بوده و در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی متعددی ایفای نقش کرده است. تخصص‌ها: حوزه‌های تخصصی صادقی شامل تئاتر، ادبیات نمایشی، کارگردانی، بازیگری و پژوهش‌های مرتبط با هنرهای نمایشی است. میراث هنری: قطب‌الدین صادقی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص هنرهای نمایشی ایران، تأثیر بسزایی بر این حوزه داشته و آثار او به عنوان منابع ارزشمندی برای پژوهشگران و هنرمندان جوان محسوب می‌شوند.

70000